.

- Trasiga flicka, så liten och skör. 

Du säger att du känner mig bättre än vad någon annan gör. 

Du vet hur jag går sönder, 

men vännen, 

vet du varför? 

 

Jag föddes trasig, 

helt jävla förstörd 

dropp, narkos och provrör. 

 

Tiden då du bekymrade dig över lördagsgodis och månadspeng, 

spenderade jag på Sachsska, i en sjukhussäng 

 

och nej, det är inte synd om mig 

Jag vann den kampen, idag är jag okej. 

——— 

Sen var det året jag skulle fylla fyra 

Knappt råd med mat, absolut inte med hyra 

Mamma poppade piller, pappa spelade gura 

Barnuppfostran är svårt och ambulansräkningar är dyra 

——— 

Mitt immunförsvar blev bättre, 

infektionerna försvann 

Mamma bytte anti-depp 

mot en ny man 

Ingen ängel, 

men pengar, 

det hade han 

——— 

Fem år av psykisk misshandel går fort 

Det är en sak att se sin mamma gråta 

en annan att se henne försöka hålla ihop 

 

Sex fulla sopsäckar går in i en Ford eskort, 

Utsatta kvinnor lär sig att packa fort. 

 

Hemligt nummer, hemlig adress 

Undvik offentliga foton 

Var diskret på internet 

——— 

Det dröjde ett par år 

och vi började komma till ro 

När två beväpnade män knackade på 

begärde 20.000 kr av min mor 

Ett kreativt sätt 

att meddela: 

”Jag vet var ni bor” 

——— 

Ingen konstapel rår på en sån man 

vi betalade lydigt 

och problemet försvann 

 

Nu tror du förstås att jag hittar på den här sagan 

Det värsta av allt, 

det här var bara början. 

——— 

Del nummer två orkar jag inte berätta idag 

Nu undrar jag 

om du fortfarande upplever mig som svag? 

 

Vännen, du som känner mig bättre än vad någon annan gör, 

vet du vad ett liv som detta medför? 

Man blir bara starkare, om man inte dör. 

Du kommer aldrig kunna ta sönder mig, 

och nu vet du varför.

Allmänt | |
Upp